Sprawdzenie obecności

Marek Koenner17 lipca 2018Komentarze (0)

Na każdej rozprawie sąd musi sprawdzić obecność i zdecydować, czy wszyscy mogą pozostać na sali rozpraw. W zasadzie nie zdarza się, żeby sąd na początku wylegitymował osoby na sali, ale ma do tego pełne prawo.

Istotną sprawą – z punktu widzenia sądu – jest ustalenie, czy wśród osób, które weszły na salę rozpraw w charakterze publiczności, nie ma świadków lub osób, które (uwaga) mogą być potencjalnie świadkami w sprawie. Te osoby nie mogą bowiem przebywać na sali dopóki nie zostaną przesłuchane przez sąd (a nawet co do tego można czasami mieć wątpliwości, o których napiszę później). Vide art. 264 k.p.c.

Oczywiście sąd zna akta sprawy i wie, kto na salę rozpraw przybył, w szczególności w zakresie stron będących osobami fizycznymi oraz pełnomocników stron. Nie zwalnia to jednak nikogo, żeby wyraźnie się sądowi przedstawił wypowiadając wyraźnie swoje imię i nazwisko oraz funkcję, np. prezes zarządu spółki (co też należy klientowi wytłumaczyć zanim wejdziemy na salę rozpraw). Tym bardziej ważne jest, żeby wyjaśnić sądowi kim się jest i w jakiej roli się występuje, jeżeli nastąpiła jakakolwiek zmiana w odniesieniu do treści dotychczasowych pism procesowych.

Mając na uwadze tryb organizacji rozprawy w polskim procesie cywilnym, a więc fakt, że między kolejnymi posiedzeniami sądu mogą minąć długie miesiące, warto również wyjaśnić sądowi ewentualne zmiany odnoszących się najczęściej do pełnomocników, ich substytutów itd.

Warto też w tym momencie poinformować sąd o kwestiach formalnych, ale dotyczących wyłącznie do elementów podmiotowych, takich choćby jak: zmiana adresu, wskazanie adresu dla doręczeń, zmiana w składzie zarządu, zmiana siedziby, zmiana pełnomocnika.

Może się zdarzyć, że sąd w takim wypadku wskaże, że jednak wolałby to zanotować na koniec posiedzenia, wówczas warto o tym pamiętać, żeby uniknąć problemu z pisaniem prostego pisma, a dodatkowo kłopotów z doręczeniami.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Marek Koenner Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Marek Koenner z siedzibą w Gdyni.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem kontakt@kancelaria-koenner.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: